تعزیه در ترویج فرهنگ عاشورایی اثرگذار است
31 بازدید
مصاحبه کننده : خانم سلیمانی
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : خبرگزاری ایکنا
تعداد شرکت کننده : 0

تعزیه در ترویج فرهنگ عاشورایی اثرگذار است/ ضرورت استفاده از منابع معتبر دینی در این هنر گروه هنر:‌ مطالعه متون دینی، استفاده از منابع معتبر دینی و کارشناسانی که در این زمینه مطالعه داشته‌اند، می‌تواند مطالبی را که بدون سند و منبع مشخص وارد تعزیه شده است را حذف و واقعه صحیح را در جهت ترویج درست فرهنگ عاشورایی در جامعه ترویج دهد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، تعزیه‌خوانان معتقدند تعزیه‌خوانی را باید پله‌پله آموخت و نمی‌شود ره صدساله را یک‌شبه طی کرد و از امام‌خوانی آغاز کرد؛ استادان هنرهای آیینی سنتی نیز می‌گویند موافق‌خوان‌ها تعزیه‌خوانانی‌ هستند که صدای خوبی داشته و می‌توانند در ردیف‌های موسیقی اجرای برنامه داشته باشند. تعزیه‌خوانی دارای سلسله مراتبی است و کسانی که وارد این عرصه می‌شوند در گام اول نقش بچه‌خوان را بازی می‌کنند، بچه‌خوان‌ها در ابتدای کار نقش حضرت سکینه(س) و حضرت رقیه(س) را بازی می‌کنند و سپس در نقش طفلان مسلم و پس از آن در نقش حضرت قاسم‌(ع) ایفای نقش می‌کنند. در تعزیه‌خوانی باید مراحل را گام به گام طی کرد به گونه‌ای که در این سلسه مراتب بازیگران تعزیه‌خوان دلشان را پاک کرده و در هر مرحله ظرفیت امام‌خوانی را در خود تقویت می‌کنند. به اعتقاد تعزیه‌خوانان، کسی که نقش طفلان مسلم‌ را به خوبی اجرا می‌کند در نقش قاسم‌خوان نیز می‌تواند به خوبی ظاهر شود و یک قاسم‌خوان خوب هم می‌تواند یک علی‌اکبرخوان خوب شود زیرا این نقش‌ها مکمل یکدیگر هستند. دوره علی‌اکبرخوانی که طی شد، تعزیه‌خوان وارد دوره شهادت‌خوانی می‌شود، اگر صدای خوبی داشته باشد شهادت‌خوان می‌شود و اگر دارای صدای ضعیفی باشد در نقش زنان ظاهر می‌شود. بعد از اینکه یک تعزیه‌خوان دوره شهادت‌خوانی را طی کرد، می‌تواند امام‌خوان شود و کسی که در رأس شهادت‌خوانی قرار می‌گیرد هم امام‌خوانی می‌کند و هم عباس‌خوانی و آخرین مرحله یعنی امام‌خوانی باید توسط تعزیه‌خوانی اجرا شود که دارای تجربه زیادی در این زمینه باشد. بازیگران تعزیه و نقش فرهنگ‌سازی آن‌ها حجت‌الاسلام علی‌اکبر روحانی‌مقدم، پژوهش‌گر و مدیر سابق ایپرسش در این رابطه بیان کرد: در گذشته تعزیه‌خوان‌ها نقش ویژه‌ای در فرهنگ‌سازی میان مردم داشتند زیرا کسانی که این نقش‌ها را بازی می‌کردند دارای فضایل و اخلاق حسینی بودند. وی با بیان اینکه در گذشته تعزیه‌خوانان افراد متدین و با اخلاصی بودند، ادامه داد: تعزیه‌خوانان به خصوص امام‌خوان‌ها خارج از محدوده تعزیه، الگوی مردم بودند و سعی می‌کردند امام را الگو و سرمشق زندگی خود قرار دهند و حسینی‌وار زندگی کنند. این کارشناس دینی با بیان اینکه واقعه کربلا الگویی است برای تمام سال که باید در زندگی ما جاری و ساری شود، عنوان کرد: تعزیه‌خوان‌ها با رفتار خود در زندگی الگوی خوبی برای مردم بوده و هستند. تفاوت تعزیه‌خوانان و بازیگران فیلم‌های مذهبی کنونی روحانی‌مقدم با اشاره به اینکه برخی از بازیگران که نقش‌های افراد مثبت و مقدس را در فیلم‌ها و سریال‌ها بازی می‌کنند، در خارج از محیط کار از این ظاهر معقول برخوردار نیستند، تصریح کرد: متأسفانه این مسئله باعث دوگانگی مخاطب می‌شود و این درحالی است که تعزیه‌خوان‌ها در گذشته تمام سعی‌شان بر این بود که قداست و پاکی نقش‌هایشان را به زندگی واقعی خود انتقال دهند. این کارشناس مذهبی افزود: تعزیه‌خوانان در قدیم جایگاه خاصی در میان مردم داشتند به گونه‌ای که به افرادی معتقد، متدین و خیرخواه معروف بودند در صورتی که امروزه این مسئله در بازیگران سینما و تلویزیون به ندرت مشاهده می‌شود. این پژوهش‌گر و مبلغ برتر استان عنوان کرد: در واقع قداست و حرمتی که تعزیه‌خوان‌ها و مردم برای این نقش‌ها قائل بودند، اجازه نمی‌داد کسانی که به این مسائل اعتقاد یا ایمان ندارند، در تعزیه ایفای نقش کنند. علی‌اکبر روحانی مقدم: تا زمانی که دوگانگی بین نقش‌های سینمایی و زندگی واقعی بازیگران وجود دارد، نمی‌توان انتظار اثربخشی این فیلم‌ها را در جامعه داشت. روحانی‌مقدم بیان کرد: روضه‌خوانی و برپایی مجالس عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش امری پسندیده است اما تعزیه با بازآفرینی این واقعه تاثیر بیشتری از آنچه بر خاندان اهل بیت(ع) در کربلا گذشت، بر مردم می‌گذارد. وی با اشاره به به فیلم‌های اثرگذاری که در ارتباط با ائمه(ع) تولید شده است همچون سریال امام رضا(ع) و مختارنامه، گفت: این نوع فیلم‌ها می‌تواند واقعه عاشورا را در جامعه پرنگ‌تر کرده و افکار و فرهنگ عاشورایی را در جامعه گسترش دهند. این کارشناس مذهبی ابراز کرد: تا زمانی که این دوگانگی بین نقش‌های سینمایی و زندگی واقعی بازیگران وجود دارد، نمی‌توان انتظار اثربخشی این فیلم‌ها را در جامعه داشت. وی با بیان اینکه تعزیه قبل از ظهور رسانه‌های مدرنی همچون تلویزیون و سینما به عنوان یک رسانه عمل کرده است، عنوان کرد: باید افرادی که این‌گونه نقش‌ها را می‌پذیرند کسانی باشند که فرهنگ عاشورایی را در زندگی خود نیز جاری کنند. نمایش‌‌شناسان در بررسی گونه‌های مختلف نمایشی به همانندهایی بین تعزیه و تئاتر روایی اشاره می‌کنند، مثل جنبه استفاده از شیوه فاصله‌گذاری یا بیگانه‌سازی که در جریان آن، اگرچه بازیگر در نمایش و ماجرا نقش می‌آفریند، اما شیوه کار او طوری است که در تماشاگر می‌دمد تا بازیگر را با شخصیت مورد نظر یکی نگرفته و همسان نپندارد و بداند که او فقط نقش افراد را برای رسیدن به این هدف، بازی می‌کند یا لحظه‌های بازی را قطع می‌کند یا آن‌که در برابر کامروایی‌ها یا رنج و شکنجه‌های رفته بر آن شخصیت واکنش نشان می‌دهد. روحانی‌مقدم بیان کرد: تعزیه‌خوانان با نمادها و رنگ‌ها و وسایل جنگی، فضایی را ایجاد می‌کنند که بیننده با آن احساس همزادپنداری کند به گونه‌ای که خود را در صحنه کربلا می‌بیند و دوباره این واقعه برای او زنده می‌شود. نقش تعزیه در زنده نگاه داشتن فرهنگ حسینی در جامعه وی ادامه داد: تعزیه در طول تاریخ نقش بسزایی در زنده نگاه داشتن واقعه عاشورا داشته است اما باید از ورود انحرافات و خرافه‌هایی که گاه به دلیل جهل تعزیه‌خوان وارد این مقوله شده جلوگیری کرد. این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: تعزیه در بالابردن شور و شعور عاشورا نقش ویژه‌ای دارد، نقشی که با حذف تحریفات در جامعه ما بسیار ارزشمند خواهد بود. یک کارشناس دینی: تعزیه در بالابردن شور و شعور عاشورا نقش ویژه‌ای دارد، نقشی که با حذف تحریفات در جامعه ما بسیار ارزشمند خواهد بود. وی تصریح کرد: مطالعه متون دینی، استفاده از منابع معتبر دینی و کارشناسانی که در این زمینه مطالعه داشته‌اند می‌تواند مطالبی را که بدون سند و منبع مشخص وارد تعزیه شده است را حذف و واقعه صحیح را در جهت ترویج درست فرهنگ عاشورایی در جامعه ترویج دهد. نگاهی به تعزیه‌خوانان و بازیگران که در تعزیه نقش ایفا می‌کنند نشان می‌دهد این بازیگران نقش بسزایی در ترویج فرهنگ عاشورایی داشته‌اند و در دنیای مدرن امروز این مسئولیت بر دوش بازیگرانی است که در این‎‌‌‎گونه نقش‌ها در فیلم‌ها و سریال‌ها ظاهر می‌شوند و این فیلم‌ها زمانی می‌تواند نقش مهمی در فرهنگ‌سازی داشته باشند که بازیگران در نقش‌ها و زندگی واقعی خود به یک صورت عمل کنند. یادآور می‌شود، در ادامه این سلسله گزارش‌ها به نسخ تعزیه‌خوانی و نقش پژوهش در این هنر کهن اسلامی ـ ایرانی خواهیم پرداخت.

 

http://resalaat.ir/NewsDetail.aspx?itemid=4322

آدرس اینترنتی