بی‌توجهی به پایگاه‌های مجازی پاسخگویی به شبهات دینی/ ریزش پاسخگو و مخاطبان
29 بازدید
محل مصاحبه : تهران
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : سایت ایکنا
تعداد شرکت کننده : 0

تبيين سبك زندگی اسلامی ـ ايرانی در فضای مجازی/44
حجت‌الاسلام علی‌اكبر روحانی‌مقدم تأكيد كرد؛
بی‌توجهی به پايگاه‌های مجازی پاسخگويی به شبهات دينی/ ريزش پاسخگو و مخاطبان

گروه فضای مجازی: دبير پاسخگويی سايت ايپرسش با تأكيد بر اينكه بايد به پايگاه‌های پاسخگويی به شبهات دينی و قرآنی به دليل اهميت يافتن فضای مجازی در زندگی امروزی اهميت بيشتری داده شود، نسبت به بی‌توجهی به فعاليت 84 مركز پاسخگويی دينی در كشور گلايه كرد و درباره ريزش تعداد پاسخگويان و مخاطبان اين سايت‌ها هشدار داد.

حجت‌الاسلام والمسلمين علی‌اكبر روحانی‌مقدم، كارشناس گروه كودك‌ و ‌نوجوان دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمين علی‌اكبر روحانی‌مقدم، کارشناس اداره پاسخگويی سايت ايپرسش در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) با اشاره به نقش فضای مجازی در ايجاد علاقه كاربران به معارف قرآنی بيان كرد: محتوا از موارد مهمی است كه نقش بسزايی در ايجاد علاقه كاربران به محيط مجازی ايفاء می‌كند. شيوه چينش محتوا و منبعی كه محتوا از آن اخذ شده نيز مهم است. اين برای مخاطبی كه اهل تحقيق و اهل رسيدن به وقايع و حقايق است، بسيار اهميت دارد.

كارشناس گروه كودك‌ و ‌نوجوان دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی بيان كرد: بحث اصلی و مهم كنونی در فضای مجازی خلاصه و مفيد بودن مطالب است كه نويسندگان و كارشناسان قرآنی بايد مطالب را مختصر و مفيد در اختيار كاربران قرار دهند؛ چرا كه مطالب در موضوع دينی خيلی زياد است و به اين مطالب به صورت‌های مختلف و به اشكال متنوع پرداخته شده است. عاميانه‌اش می‌شود كه قيل ‌و ‌قال در مطالب دينی زياد شده است. در نتيجه شيوه رساندن مفهوم و مطلب اصلی در اين فضا بسيار پيچيده شده است.

روحانی‌مقدم در ادامه تصريح كرد: دليل زياد شدن فست‌فودها در اقصی نقاط جهان چيست؟ چرا كه مردم امروزی وقت و حوصله كمتری دارند پس بايد در بحث فعاليت‌های دينی در فضای مجازی مانند فست‌فودی‌ها عمل كرد، يعنی مطالب مختصر و مفيد ارائه شود. اما بايد دانست كه اين امر در سايت‌های كه كاربری تحقيقی و تخصصی يا پژوهشی دارند، فرق می‌كند.

وی افزود: نوع قرار دادن مطلب در فضای مجازی خيلی مهم است. در چطور تيتر و سوتيتر گذاشتن خيلی بايد دقت كرد. به طور مثال اگر فردی به دنبال پاسخ موضوعی دينی و قرآنی باشد در جستجوی‌هايی كه از طريق موتور‌های جستجوگر دارد اينكه اين تيتر‌ها چطور به معرض ديد او قرار گيريد و او را به سمت خود هدايت كند، مهم است.

روحانی‌مقدم افزود: در فضای محتوای دينی تيترنويسی و تيترگذاشتن افراد نياز به دقت بيشتری دارد به طور مثال شما يك مطلب را در اينترنت جستجو كنيد، اما خواهيد ديد كه سايت‌های تبليغاتی از اين مطالب و عناوين سوءاستفاده كرده و بدون اينكه در سايتشان اين مطالب وجود داشته باشد به تبليغات خودشان پرداخته‌اند.

کارشناس اداره پاسخگويی سايت ايپرسش اضافه كرد: نياز به برنامه‌نويسان متبحر در امر مذهبی داريم. آنها بايد طوری برنامه‌نويسی كنند كه اولويت اول در هنگام جستجوی مطالب در اينترنت به سايت‌های تبليغاتی داده نشود، بلكه مخاطب را به سمت مطلب اصلی هدايت كند.

وی با بيان تأثير فضای مجازی در فعاليت‌های قرآنی افزود: تأثير‌گذارترين نقش فضای مجازی در ارتباط با قرآن كريم را نمی‌توان به يك مورد خلاصه كرد چرا كه هر چيزی در جايگاه خودش تاثير خودش را به نوعی در اين فضا می‌گذارد.

وی بيان كرد: اگر بخواهيم بزرگترين نقش فضای مجازی را بطور روشن بيان كنيم همان پاسخ دادن به نيازهای مخاطبان است. در اين امر بايد نيازسنجی كنيم و ببينيم كه مخاطب در فضای مجازی در امر قرآن و دين چه نياز‌هايی را دنبال می‌كند تا آنها را در فضای مجازی اعمال كنيم به طور مثال بايد اولويت‌ها را بشناسيم و ببينيم در شبهات روز چه چيزی از همه اولويت بيشتری دارد و آن شبهات را بشناسيم و پاسخ‌های دقيقی به آنها بدهيم.

پاسخ به شبهات دينی و قرآنی كاربران فضای مجازی جدی گرفته شود

روحانی‌مقدم با بيان شرايط حال حاضر فضای مجازی تصريح كرد: مشكلی كه در جامعه داريم و در فضای مجازی نيز مشابه آن در حال انجام گرفتن است، شبهه و شايعه‌پراكنی در مسائل قرآنی و دينی است. اما كمتر به بخش پاسخگويی به اين شبهات پرداخته می‌شود. متاسفانه نهاد‌های دولتی كه بايد در بحث بودجه برای اين امر حمايت كنند، حمايت خوبی را ندارند. در حال حاضر 84 مركز پاسخگويی دينی در كشور فعال است. كافی است شما از مسئولان امر سوال كنيد كه اين 84 مركز جايگاهشان در بودجه امسال چيست؟

وی عنوان كرد: در جمهوری اسلامی ايران كه به نام اسلام مزين شده است واقعا چقدر اسلاميت را در امور دينی كشورمان و در بودجه‌ها و در حمايت از مباحث دينی ديده‌ايم. در حالی كه مسئولان امر و كسانی كه متولی اين‌چنين برنامه‌هايی هستند روز به روز نه تنها از اين مساله حمايت نمی‌كنند، بلكه اين امر به غفلت و فراموشی سپرده می‌شود.

كارشناس گروه كودك و نوجوان دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: سايت پاسخگويی دينی به نشانی اينترنتی eporsesh.com است كه بنده در آنجا به عنوان مشاور و پاسخگو فعاليت دارم. در سال گذشته نزديك به 24 كارشناس در اين سايت بصورت فعال داشتيم كه به دليل عدم حمايت مسئولان به لحاظ بودجه‌ای و مسائل مادی 50 درصد از اين كارشناسان را نمی‌توانستيم حمايت كنيم و از دست داديم و از دست دادن اين كارشناس‌ها يعنی از دست دادن مخاطب.

كمبود كارشناس دينی در فضای مجازی

وی افزود: نكته قابل توجه اينجا است كه در فضای مجازی مخاطب نياز به پاسخ دارد در صورتی كه ما كارشناس نداريم تا به سوالات و نياز‌های مخاطب پاسخ دهد. اين نشان از اين است كه مسئولان امر متوجه اين امر نيستند. وقتی اين‌گونه مسائل به اداراتی مثل اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار می‌شود به علت مسائل مختلف فرهنگی و كار‌های مختلفی كه در اين اداره وجود دارد ديگر وقتی برای پاسخگويی به نياز مخاطبان در امر قرآنی آن هم در فضای مجازی ندارند. سازمان تبليغات اسلامی هم بودجه آن‌چنانی در اختيارش نيست تا بتواند از اين نهاد‌ها حمايت كند. از طرف ديگر وضعيت مركز ملی پاسخگويی هم مانند سايت پاسخگويی خودمان، دچار همين مشكل كمبود بودجه است.

وی خاطرنشان كرد: گلايه بنده به عنوان يك پژوهشگر و يك كارشناس در حوزه فعاليت‌های قرآنی به ويژه در امر مجازی از مسئولان اين است كه چرا مسئولان به بحث مسائل دينی و حمايت از افرادی كه به پاسخگويی دينی در حوزه مجازی می‌پردازند، توجه ندارند.

گفتنی است، ايپرسش به عنوان نامزد دريافت تنديس بهترين وب‌سايت سال ۱۳۹۱ در گروه وب‌سايت‌های دين و معارف پنجمين جشنواره «وب ايران» انتخاب شد كه اين جشنواره 25 بهمن در تهران برگزار و وب‌سايت‌های برتر را معرفی كرد.

آدرس اینترنتی